Aan welke regels moet een winactie voldoen?

Open een browser, sociaal medium of lokale krant en je zult er snel eentje spotten: een winactie. En dat is niet vreemd. Wij mensen houden er namelijk van om iets te kunnen winnen en doen dan ook graag mee aan zulke acties. Daarnaast levert een winactie het bedrijf (of de ondernemer) meer naams- of productbekendheid op. Een win-win situatie! Toch komt er bij het opzetten van zo’n winactie meer kijken dan je vooraf zult denken. Dus ben jij een ondernemer en sta jij op het punt een winactie te organiseren om jouw bedrijf te promoten? Lees dan zeker even verder om te weten aan welke wettelijke regels omtrent winacties jij moet voldoen.

Het verschil tussen wedstrijden en kansspelen

Voor we de wettelijke winactieregels uitleggen is het goed om te beseffen dat er een groot verschil zit tussen wedstrijden en kansspelen. Onder een wedstrijd valt bijvoorbeeld het inzenden van een foto of een zelfgemaakt behangontwerp. Deze inzendingen worden beoordeeld door een jury of door de initiatiefnemer van de wedstrijd. De winnaar is in zo’n geval altijd een bewuste en weloverwogen keuze. Een kansspel daarentegen valt te vergelijken met een loterij. De uitkomst van een kansspel is totaal willekeurig en gebaseerd op het trekken van een naam uit de hoge hoed, software die een naam trekt of door een sweepstake. In dit artikel bespreken we alleen de regels rondom promotionele kansspelen.

Hoe werkt een promotioneel kansspel?

Voor het houden van een kansspel heb je in principe een vergunning nodig. Gelukkig zijn er inmiddels uitzonderingen op deze regel gemaakt. Want een vergunning aanvragen voor het weggeven van ‘zomaar een boek’ klinkt erg overdreven. Ook wordt er onderscheid gemaakt tussen grote en kleine promotionele kansspelen. Bij een groot promotioneel kansspel dien je je te houden aan de regels die zijn opgesteld in de gedragscode promotionele kansspelen. Je mag dan maar één keer per jaar, per product of dienst, een kansspel organiseren met maximaal 20 trekkingen en een totale prijswaarde van maximaal €100.000,- exclusief kansspelbelasting. Een klein promotioneel kansspel kent een iets soepelere regeling. Ben jij een ondernemer en wil jij een relatief kleine winactie opzetten voor het promoten van jouw bedrijf? Dan valt deze actie in de categorie klein promotioneel kansspel. Je mag dan verschillende prijzen, met een winstwaarde van maximaal €449 en een maximale totaalwaarde van €4.500,- exclusief kansspelbelasting, per kalenderjaar verloten.

Aan welke regels moet een promotioneel kansspel voldoen?

Bij het organiseren van een groot promotioneel kansspel ben je verplicht om algemene voorwaarden of actievoorwaarden op te stellen en deze gratis bij de winactie te vermelden. In dit document leg je uit van wanneer tot wanneer de actie loopt, hoe iemand mee kan doen met de actie, wat er precies te winnen valt, welke waarde de prijs heeft, wie verantwoordelijkheid draagt voor de kansspelbelasting bij een winstwaarde van €449,- of meer, wanneer de trekking plaatsvindt en wanneer de winnaar officieel bekend gemaakt wordt. Naast de verplichte regels kun je deze voorwaarden zelf ook nog aanvullen met dingen die jij belangrijk vindt om te vermelden. Hou je een klein promotioneel kansspel? Dan is het niet verplicht om actievoorwaarden op te stellen. Máár het kan soms, voor zowel jezelf als voor de deelnemers, handig zijn om ergens op terug te kunnen vallen. 

De voorwaarden van een promotioneel kansspel

  • Deelname aan een winactie is altijd gratis. Er mag geen geld gevraagd worden voor bijvoorbeeld een lootje.
  • Er mag per product, dienst of organisatie maximaal 1 keer per jaar een winactie aangeboden worden.
  • Een deelnemer betaalt nooit meer dan maximaal 0,45 cent voor de gemaakte communicatiekosten. Denk aan sms’en of bellen voor een spel op televisie.
  • Er is bij deelname van een minderjarige altijd toestemming van een ouder nodig.

Extra voorwaarden grote promotionele kansspelen

  • De prijzen hebben een gezamenlijke maximale waarde van €100.000,- exclusief kansspelbelasting.
  • Er vinden maximaal 20 trekkingen per winactie plaats.
  • Het hebben en tonen van algemene voorwaarden is verplicht.

De winactie is voorbij en nu?

Is de door jou georganiseerde winactie voorbij? Dan ben je verplicht om binnen 3 maanden na het beëindigen van het spel de resultaten, en dus de winnaar, bekend te maken. Hoe je de winnaar bekend maakt mag je zelf weten, maar wanneer de kansspelautoriteit plots op de stoep staat en vraagt om inzage in de trekking is het wel handig om je administratie op orde te hebben. Het beste kun je dit daarom vooraf in je spelregels opnemen. Heb je een winnaar die niet binnen het door jouw gestelde termijn reageert? Dan ben je verplicht een reservewinnaar aan te wijzen. Een prijs moet namelijk altijd uitgereikt worden. Ook wanneer de winnaar niets laat horen.

De regels voor een winactie op social media

De ‘like, share en win-acties’ op verschillende sociale media kanalen vliegen ons tegenwoordig om de oren. Het kan daarom voor jou als ondernemer verleidelijk zijn hier ook een poging aan te wagen in de hoop meer naamsbekendheid te creëren. Het opzetten van zo’n winactie is snel gedaan en lijkt vaak ideaal, maar pas op: ook hier zitten regels aan verbonden. En dan hebben we het niet alleen over de bovengenoemde gedragscode promotionele kansspelen opgelegd door de overheid, maar óók de promotierichtlijnen opgesteld door Facebook en Instagram zelf. Zo is het bijvoorbeeld niet toegestaan om deelnemers te verplichten jouw post te liken, te laten delen in hun stories of op hun eigen tijdlijn en om andere gebruikers te taggen. Een ander belangrijk punt is dat het platform waarop je jouw winactie uitzet, zoals Facebook of Instagram, buiten de winactie zelf staat. Je moet dus duidelijk aangeven dat het platform niet verbonden is met de actie. Houd je je niet aan de wettelijke regels en voorwaarden van het medium? Dan is er sprake van contractbreuk en mag Facebook je straffen. Zo’n straf kan bestaan uit verwijdering van de post in kwestie, een tijdelijke blokkade of zelfs een volledige verwijdering van je account. En dat laatste komt steeds vaker voor. Hou je daarom áltijd netjes aan alle regels en richtlijnen bij het organiseren van een winactie!

Let op: afhankelijk van wanneer je dit artikel leest kan deze informatie verouderd zijn. De artikelen op deze website bevatten algemene juridische informatie, maar uitdrukkelijk geen één-op-één advies. Hulp nodig bij jouw specifieke situatie? Neem dan contact met ons op. 

Iris Slabbekoorn

Scroll naar top