De juridische gevolgen van de conversions API als alternatief voor de Facebook Pixel

Marketeers en adverteerders waren even in paniek: de iOS 14 update van Apple zou “ongetwijfeld gevolgen gaan hebben voor jouw bedrijf” als je gebruik maakt van Facebook en/of Instagram advertenties. Deze update brengt namelijk met zich mee dat iPhone gebruikers een pop-up krijgen te zien waarin zij expliciete toestemming moeten geven om tracking van apps toe te staan. Wanneer gebruikers deze toestemming niet geven, wordt het lastiger om resultaten te meten met een Facebook Pixel. Deze gebruikers kun je dan namelijk niet meer remarketen op basis van hun handelingen. Volgens Apple CEO Tim Cook is deze verandering in het leven geroepen om gebruikers zelf over hun data te laten beslissen. Iets wat wij van Lady Lawyer natuurlijk alleen maar toe kunnen juichen. Maar Facebook en menig ander bedrijf dat afhankelijk is van advertenties dachten daar uiteraard anders over. Lucky for them is er al een alternatief voor de Facebook Pixel: de conversions API. Maar wat betekent deze conversions API voor jou?

Het verschil tussen conversions API en Facebook Pixel

De conversions API van Facebook zorgt ervoor dat er nog steeds conversies naar Facebook gestuurd kunnen worden. Dit alternatief van de Pixel stelt adverteerders daarmee in staat om de nadelige gevolgen van de iOS 14 update en zelfs adblockers te omzeilen. De API maakt namelijk geen gebruik van cookies, maar verstuurt gegevens rechtstreeks vanuit jouw server naar Facebook.

De Facebook Pixel registreerde conversies, of events, via de browser van jouw websitebezoekers en klanten. Wanneer deze gebruikers cookies blokkeren, kan Facebook deze data natuurlijk niet meer verwerken. En zonder deze resultaten zijn campagnes niet meer te optimaliseren. Doordat conversies met de API rechtstreeks vanuit je eigen server naar je Pixel (en dus Facebook) worden gestuurd hebben blockers hier geen effect op.

Als je nu denkt “oh yes ik kan mijn campagnes dus alsnog effectief inzetten, let’s go!”, moet je daar wel wat stappen voor ondernemen. Je dient de API in te stellen, je domein bij Facebook te verifiëren en 8 conversie-events uit te kiezen en in te stellen. Nu is dit geen marketingblog, dus voor meer uitleg over deze verschillende stappen verwijzen we je graag naar andere artikelen.

Waar we het wel met je over willen hebben is welke gevolgen dit heeft voor jouw juridische documenten. Zoals je privacyverklaring en cookiestatement. Want inderdaad, om dit alternatief legally te kunnen gebruiken, moet je nog wat extra acties ondernemen. Hoewel er geen gebruik meer wordt gemaakt van cookies met deze API, worden er nog steeds persoonsgegevens verzameld en doorgezet naar Facebook. Jij moet je websitebezoekers dan ook laten weten welke data je naar Facebook stuurt. En ze alsnog een opt-out optie geven (ja, sorry marketeers).

Welke gevolgen heeft de conversions API voor mijn juridische documenten?

Omdat je de conversions API naast de Pixel blijft gebruiken, dient er nog steeds een stuk over het gebruik van deze Pixel te staan in zowel je privacyverklaring als cookiestatement. Deze kun je dus niet zomaar verwijderen zodra je de API hebt ingesteld. Maar naast de informatie over de Pixel moeten jouw documenten dus worden aangevuld. Allereerst dien je in je privacyverklaring aanvullende informatie op te nemen over welke gegevens met de API naar Facebook worden verstuurd, hoe dit gebeurt (dus first party via jouw server in plaats van via cookies en de browser van de bezoeker) en met welk doel je deze gegevens verzamelt.

Daarnaast moet er ook een stukje over de API worden opgenomen in jouw cookiestatement. “Huh, maar er werd met de API toch juist geen gebruik meer gemaakt van cookies”? Nee klopt, maar het rechtstreeks versturen van gegevens naar Facebook via jouw server valt onder overige technieken. En dient daardoor nog een steeds een plekje in jouw cookiestatement te krijgen.

Belangrijk daarbij te vermelden is dat deze overige technieken op een andere manier moeten worden uitgeschakeld dan de Pixel. Je was altijd al verplicht om jouw bezoekers in je cookiestatement te informeren over hoe zij cookies uit kunnen schakelen. Wanneer zij cookies uitschakelen in hun browser, worden de gegevens met behulp van de API echter nog steeds gedeeld met Facebook. Jij dient je bezoekers dan ook in jouw cookiebanner (je weet wel, die vervelende pop-up die je te zien krijgt bij een eerste bezoek aan een website) de mogelijkheid te geven deze API uit te schakelen. Let op: de reguliere pop-up messages zullen dus niet meer volstaan, omdat de API geen gebruik maakt van cookies.

Houd je aan de wettelijke regels: dit moet je aanpassen

Concluderend: wil jij je advertentiecampagnes blijven optimaliseren, maar daarbij geen risico lopen op vervelende boetes omdat je je niet aan de wettelijke regels houdt? Pas je privacyverklaring, cookiestatement en cookiebanner dan aan door:

  • De gebruikers te informeren over welke data jij verzamelt en naar Facebook stuurt
  • De gebruikers een opt-out mogelijkheid te bieden

Heb jij je privacyverklaring en cookiestatement door een professional op laten stellen? Houd er dan rekening mee dat je zonder toestemming van de schrijver niet zomaar wijzigingen in de documenten aan mag brengen. Neem dus even contact op met de betreffende jurist of advocaat om de juiste bepalingen in jouw documenten toe te voegen. Heb je hulp nodig bij het opnieuw instellen van jouw cookiebanner? Neem dan even contact op met jouw websitebouwer of zoek naar plugins die deze nieuwe optie al ondersteunen.

Deze informatie opslaan voor later? Dat kan hier.

Let op: afhankelijk van wanneer je dit artikel leest kan deze informatie verouderd zijn. De artikelen op deze website bevatten algemene juridische informatie, maar uitdrukkelijk geen één-op-één advies. Hulp nodig bij jouw specifieke situatie? Neem dan contact met ons op.

Lady Lawyer

Sharon helpt ondernemers met het opstellen van hun juridische fundament. Gespecialiseerd in algemene voorwaarden, privacy-verklaringen en cookie-statements, maar houdt zich ook breder bezig in het ondernemings- en consumentenrecht. Is digital nomad by accident en werkt daardoor met de wereld aan haar voeten. Is verder verslaafd aan kaas en alles met karamel-zeezout, een Instagram stories addict en d/t-taalnazi.
Scroll naar top