De gevolgen van iOS 15 voor e-mailmarketing: het einde in zicht?

In een eerder artikel hebben we het al gehad over de iOS 15 update van Apple. Deze softwareupdate bevat veel veranderingen voor gebruikers, maar ook voor marketeers. Privacy van gebruikers wordt namelijk veel belangrijker en dit heeft onder andere consequenties voor e-mailmarketing. Maar betekent dit ook het einde voor e-mailmarketing?

De update in hoofdlijnen

Om je geheugen op te frissen nog even de belangrijke informatie op een rijtje: het doel van Apple is om gebruikers meer inzicht te geven in hun eigen persoonsgegevens. Apple zal vier privacy gerelateerde aanpassingen doorvoeren in iOS 15: 

  1. iCloud Private Relay (een versleutelde VPN verbinding)
  2. App Privacy Report (een overzicht van privacygegevens) 
  3. Hide My Email (een nep e-mailadres genereren)
  4. Mail Privacy Protection (afzender kan geen informatie meer zien)

Voor de volledige uitleg van de software-update verwijzen we naar het eerder geschreven artikel via deze link

De veranderingen van iOS 15

De Mail Privacy Protection zal veel invloed hebben op marketeers. Voor marketeers zijn nieuwsbrieven of e-mails met aanbiedingen een bron van informatie. Zo kunnen zij precies zien hoeveel procent de mail opent. De tracking-linkjes die in de mails worden gebruikt, ‘werken’ straks niet meer bij de iPhone-gebruikers met iOS 15. De update zorgt er namelijk voor dat onzichtbare tracking pixels van de afzender worden geblokkeerd. Zo kan de afzender niet meer zien wie je bent, waar je bent en of je de e-mail opent, omdat het IP-adres wordt afgeschermd. Ook ander online gedrag kan niet meer worden gelinkt aan je e-mailadres. 

Mailtjes met als onderwerp ‘we missen u, u heeft al een tijdje onze mails niet meer geopend’, zijn vanaf september verleden tijd. Afzenders kunnen namelijk niet zien of jij de mail wel of niet opent wanneer jij dit van een Apple device doet die is voorzien van de nieuwste update. 

Maar ook de Hide My Email functie zal voor veel verandering zorgen. Via Hide My Email kunnen gebruikers een nep-e-mailadres genereren. De e-mail komt wel binnen in ‘postvak in’ van Mail, maar de afzender is niet bekend met het echte e-mailadres van de gebruiker. Dit werkt overigens alleen als je gebruik maakt van de Safari-browser.

De gevolgen van iOS 15 voor marketeers

Er zal een hoop informatie voor marketeers wegvallen. Door de aanpassingen kun je niet meer zien of de e-mails worden geopend en wellicht weet je ook niet eens het échte e-mailadres van jouw abonnee. Er zijn een aantal marketingfuncties die door de software-update lastig worden: 

  • A/B testing. Dit is een soort onderzoek waarin twee soorten e-mails met elkaar worden vergeleken. Gebruikers worden onderverdeeld in twee groepen en de afzender ziet welke mail beter aantrekt. Door de software-update zie je straks niet meer welke mail vaker geopend wordt. 
  • Re-engagement methodes. Een “Deze mail heb je waarschijnlijk gemist” replay van een mail sturen gaat ook niet meer werken, aangezien je niet kunt zien welke gebruikers de mail niet hebben geopend. 
  • Verzendtijd optimalisatie. Er zijn bepaalde tijdstippen waarop mails snel en/of vaak worden geopend. Wanneer je niet meer kunt zien of – en zo ja, hoe laat – een mail is geopend, is het optimaliseren van verzendtijd ook niet meer nodig. 
  • Schone lijsten. Op dit moment kun je als marketeer je lijsten schonen. Zo houd je alleen nog je daadwerkelijk geïnteresseerde abonnees over. Dit is straks ook verleden tijd, aangezien je de betrokkenheid niet meer kunt vaststellen en je wellicht met een nep-e-mailadres te maken hebt. 

Nog wel belangrijk om toe te voegen is dat de pixels alleen geblokkeerd worden bij gebruik van de app Mail (van Apple zelf). Voor marketeers is deze data wel zichtbaar wanneer het bijvoorbeeld gaat om de app Gmail of Outlook. Daarnaast is het alleen mogelijk om een nep-e-mailadres te genereren als je gebruik maakt van een iCloud e-mailadres. 

Is het einde in zicht voor e-mail marketeers? 

iOS 15 brengt vooral veel privacy veranderingen met zich mee. Apple ziet de noodzaak om gebruikers bewuster te maken van het gebruik met hun eigen persoonsgegevens. Er volgen dus vier aanpassingen voor gebruikers, waardoor hun privacy beter gewaarborgd wordt, maar dit zorgt wel voor de nodige consequenties voor e-mailmarketing. Zo kunnen marketeers niet meer zien wie, waar en wanneer de mail opent. 

Let op: afhankelijk van wanneer je dit artikel leest kan deze informatie verouderd zijn. De artikelen op deze website bevatten algemene juridische informatie, maar uitdrukkelijk geen één-op-één advies. Hulp nodig bij jouw specifieke situatie? Neem dan contact met ons op. 

Selene van Ee

Selene van Ee (2000) is een gedreven student HBO-Rechten aan de Hogeschool Leiden. Momenteel zit zij in het derde jaar van de opleiding, waar zij door middel van een stage kennismaakt met de juridische praktijk. Met veel enthousiasme deelt zij graag haar kennis over het recht door te schrijven voor Ladylawyer.nl
Scroll naar top