Ben jij de uitverkorene of de pineut?

‘De uitverkorene’, een nieuw radiospel van Q-music. Ik, Maartje, vind daar wat van. Lees je mee?

Op 25 mei 2018 gaat de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) van start. Vanaf dat moment geldt er in Europa dezelfde privacywetgeving. Deze nieuwe wet biedt versterking van ieders privacyrechten en geeft aan hoe bedrijven om moeten gaan met privacygevoelige gegevens.

En net nu, enkele weken voor deze wet van start gaat, lanceert radiozender Q-music een nieuw spel: de uitverkorene.

In dit spel is de winnaar al van tevoren door een detectivebureau geselecteerd. Elke dag volgen er aanwijzingen over deze persoon. Als hij of zij zichzelf herkent en zich op tijd bij Q-music meldt, wint hij/zij 10.000 euro.

Een bijzonder spel. De eerste aanwijzingen zijn misschien niet héel erg persoonlijk, maar toch… Wil je dat straks heel Nederland weet dat je wel eens witte gympen draagt, dat je huisnummer onder de 500 is? Dat je een huisdier hebt, dat je je middelbare school hebt afgemaakt?

En welke weetjes over de persoon volgen er nog meer die misschien niet iedereen hoeft te weten? Dat je wel eens je oud papier bij het gewone afval gooit? Dat je elke avond alle Peppa Pig afleveringen op Netflix kijkt terwijl je al 35 bent?

Zeg eens eerlijk, hoe zou het voelen als straks je hele klas, je collega’s en je buren jou herkennen op de radio? Gaan deze gegevens jou tegenwerken als je solliciteert of als je een nieuwe liefde krijgt?

Wil je alles wat er aan ‘hints’ genoemd wordt eigenlijk wel zomaar openbaar hebben? Sterker nog: als je wint ga je ermee akkoord dat het van jou gemaakte beeldmateriaal, audio- en videomateriaal vrijgegeven mag worden door Q-music.

Say what? Persoonsgegevens dus. Waar de hele wet voor wordt aangepast.

Ik vraag me af of dit allemaal zomaar kan. In de spelvoorwaarden op de site van Q-music wordt beschreven dat het callcenter dat de inkomende telefoontjes behandelt niet weet wie de ‘uitverkorene’ is. De check gebeurt door het invoeren van een adres. Geen match, dan geen ‘vinkje’.

Ook zal het detectivebureau na afloop de gegevens van de ‘uitverkorene’ wissen. Bijzonder detail is dat de deelnemers aan de actie aan moeten geven bij deelname kennis te hebben genomen van- en akkoord te gaan met de actievoorwaarden. Maar dat geldt niet voor de hoofdrolspeler. Zijn/haar deelname startte al vanaf het moment dat het detectivebureau gegevens ging verzamelen, zonder akkoord.

De met persoonsgegevens doorspekte winactie sluit op 25 mei. Jawel, de ingangsdatum van de AVG. Dat geeft te denken: is dit wel een spel? Ik kan alleen maar hopen dat het een bewustwordingscampagne is.

-> Speel niet met je privacy! Want zo uitverkoren ben je niet als al je gegevens op straat liggen. Zelfs niet tegen een prijs van 10.000 euro.

Dit artikel is geschreven door Maartje Kuperus; fotograaf en nieuwsgierig van aard. Kwam door Lady Lawyer in aanraking met de AVG en stelt nu vragen bij alles wat met privacy te maken heeft. (www.maartjekuperus.nl)

Lady Lawyer

Sharon helpt ondernemers met het opstellen van hun juridische fundament. Gespecialiseerd in algemene voorwaarden, privacy-verklaringen en cookie-statements, maar houdt zich ook breder bezig in het ondernemings- en consumentenrecht. Is digital nomad by accident en werkt daardoor met de wereld aan haar voeten. Is verder verslaafd aan kaas en alles met karamel-zeezout, een Instagram stories addict en d/t-taalnazi.
Scroll naar top