Dezelfde handelsnaam: WOW of WOW?!

Regelmatig ontstaan er discussies tussen ondernemingen over het gebruik van dezelfde of een nagenoeg identieke handelsnaam. Dit gebeurde ook tussen Stichting WOW Amsterdam en WOW Lijnbaan B.V. Een handelsnaam is volgens artikel 1 van de Handelsnaamwet de naam die je gebruikt voor het voeren van je onderneming. Het is de naam waaronder je met de onderneming naar buiten treedt. Deze naam is enorm belangrijk, omdat je natuurlijk niet wilt dat concurrenten dezelfde handelsnaam gebruiken. 

WOW vs. WOW

Stichting WOW is een culturele- en horecaonderneming in Amsterdam. Stichting WOW bestaat uit een hotel, diverse studio’s, slaapvoorzieningen, expositieruimtes en een restaurant. Stichting WOW heeft twee merkinschrijvingen, een beeldmerk (BOIP: 0936918) en een woordmerk (BOIP: 937113), hierna: de WOW-merken. 

 WOW Lijnbaan B.V. heeft twee fastfood-eetgelegenheden in het centrum van Rotterdam. WOW Lijnbaan B.V. maakt gebruik van (handels)namen en tekens met daarin het element WOW, waaronder: ‘WOW Burgers en Fried Chicken’, ‘WOW burger’, ‘WOW Burgers Fries Chicken’, ‘WOW Burgers & Fries’, ‘WOW Burgers & Chicken’, ‘Wow Lijnbaan B.V.’ en ‘WOW’. 

Inbreuk

Stichting WOW heeft verzocht elke inbreuk op haar merk- en handelsnaamrechten betreffende ‘WOW’ te staken. Zij stellen dat WOW Lijnbaan B.V. met het gebruik van tekens met daarin het bestanddeel ‘WOW’, een inbreuk op de merkrechten van Stichting WOW maakt. 

De rechter oordeelde dat de door WOW Lijnbaan B.V. gebruikte namen en tekens met het bestanddeel WOW niet identiek zijn aan de WOW-(woord)merken. De rechter neemt in zijn oordeel mee dat WOW Lijnbaan de term ‘WOW’ in combinatie gebruikt met bijvoorbeeld ‘burgers en fries’. Het woord ‘WOW’ heeft een beperkt onderscheidend vermogen en de term/uitroep behoort tot het algemeen spraakgebruik. Ook de aangevallen tekens wijken voldoende af door afwijkende kleuren en lettertypen.

Verwarring

Daarnaast heeft de rechter beoordeeld of er sprake is van verwarringsgevaar. Er is pas sprake van merkinbreuk als er sprake is van verwarring. Het is niet vast komen te staan dat het publiek zich zal vergissen. Stichting WOW kan andere ondernemingen het gebruik van tekens met daarin het bestanddeel WOW dus niet zonder meer verbieden.

Dit soort zaken komen erg vaak voor. Zo ook in dit artikel, waarbij het woord- en beeldmerk ‘Kornuit’ (BOIP: 1269843 en BOIP: 1282553) van Grolsch tegenover het biermerk ‘Kordaat’ van de Lidl komt te staan. In deze zaak is Grolsch van mening dat het gebruik van de naam ‘Kordaat’ door Lidl inbreuk maakt op de merkenrechten van Grolsch. De rechter is echter van mening dat Lidl het biermerk Kordaat mag blijven verkopen. In deze zaak is (net zoals bij de WOW-zaak) de belangrijkste vraag of door het gebruik van het merk Kordaat verwarring bij het publiek te verwachten is. In beide zaken is verwarring niet vast komen te staan. 

Conclusie

Zowel het merkenrecht als het handelsnaamrecht geven dus geen monopolie op de naam of het teken van je onderneming. Als er geen verwarring ontstaat bij het relevante publiek en als de overeenstemming niet groot genoeg is, zal je dus moeten accepteren dat ook een andere onderneming een (nagenoeg) dezelfde handelsnaam of teken gebruikt. Twijfel je of sprake is van een verwarringwekkende handelsnaam of inbreukmakend teken, neem dan contact op met Lady Lawyer.

Yvette de Gier

Yvette de Gier (1997) is een vierdejaars rechtenstudent aan de Hogeschool Leiden. Naast haar studie is zij parttime werkzaam bij een notariskantoor als ondernemingsrecht paralegal. Heeft een voorliefde voor alles wat met kaas te maken heeft en is een getrainde Netflix bingewatcher. Dit blog is tot stand gekomen binnen de minor Intellectueel Eigendom & Privacy van de opleiding HBO-Rechten van Hogeschool Leiden in samenwerking met het IE-LAB van het lectoraat Recht en Rechtvaardigheid.
Scroll naar top