Geoblocking: alle regels en wijzigingen voor webshops

De wetgeving om Geoblocking aan te gaan (Geoblocking Verordening) is sinds eind 2018 in werking getreden, zoals je ook kon lezen in een van onze eerdere blogs. Er zijn daarbij een aantal belangrijke wijzigingen ingevoerd. Om zeker te zijn dat jouw online bedrijf aan alle voorwaarden voldoet, behandelen we in dit artikel alles wat er toentertijd is gewijzigd. 

Wat is geoblocking eigenlijk?

Geoblocking is het ‘blocken’ van klanten uit jouw webshop op basis van hun geografische locatie. Dit is bijvoorbeeld wanneer je als Spanjaard niets uit een Nederlandse webshop kunt bestellen omdat je geen Nederland factuuradres hebt. Deze vorm van blokkeren mag sinds 3 december 2018 niet meer. Voor consumenten is het kopen van producten uit buitenlandse webshops nu dus makkelijker.

Geoblocking verordening: waar je als Nederlandse webshop aan moet voldoen

Ondanks dat veel webshops nu meer inspelen op internationale verkoop, hoef je jouw leveringsgebied niet uit te breiden. Jij mag er dus nog steeds voor kiezen enkel in bijvoorbeeld Nederland en België te leveren en je bent niet verplicht buiten je leveringsgebied te leveren. Wat niet mag is het weigeren van een consument op basis van zijn of haar locatie. Jij moet de klant de mogelijkheid bieden om het aangekochte product op te halen in een land waar jij wel levert. Wanneer jij je leveringsgebied beperkt dien je dit tevens heel duidelijk in zowel je shop als algemene voorwaarden op te nemen.

Hoe jij in 7 stappen rekening kunt houden met geoblocking verordening:

  1. Bepaal je levergebied.
  2. Vermeld je levergebied duidelijk in je webshop.
  3. Vermeld je levergebied duidelijk in je algemene voorwaarden
  4. Denk goed na over je betaalmethoden.
  5. Maak een duidelijk overzicht van verzendkosten per land waar jij levert.
  6. Zorg ervoor dat jouw webshop niet automatisch de prijzen aanpast (prijsdiscriminatie).
  7. Regel een optie dat de klant zelf kan kiezen naar welke versie van de webshop hij wordt geleid.

Prijsdiscriminatie en geoblocking

Prijsdiscriminatie (het automatisch aanpassen van de prijs op basis van locatie/ip-adres) is niet toegestaan. Prijsdifferentiatie echter wel. Je mag op je Spaanse website, voor een klant uit Spanje, andere prijzen neerzetten dan op je Nederlandse website voor klanten uit Nederland. Je mag ook andere verzendkosten hanteren; verzending naar het buitenland is nu eenmaal daadwerkelijk duurder voor jou als ondernemer dan verzending binnen Nederland. Ook mag je op deze verschillende websites andere betaalmethoden neerzetten. Wat mag dan niet? Een door de klant gekozen betaalmethode weigeren op basis van zijn of haar locatie. Je mag dus geen VISA card van een Spanjaard wijzigen, als je deze methode wel van een Nederlandse consument accepteert.

Doorsturen op basis van locatie

Samenhangend met stap 6 mag je klanten ook niet automatisch doorsturen naar de juiste versie van jouw webshop op basis van de locatie of het ip-adres. Een Spaanse consument mag dus niet automatisch op jouw Spaanstalige webshop terecht komen; hij dient zelf expliciet die keuze te maken.

Houdt jouw bedrijf rekening met geoblocking verordening?

Conclusie: de geoblocking verordening regelt niet dat jij buiten je leveringsgebied moet gaan leveren, maar wel dat jij buitenlandse consumenten niet mag weigeren. Jouw leveringsgebied moet duidelijk blijken uit de tekst op jouw website en uit je algemene voorwaarden. Meer weten over regelgeving voor webshops? Lees hier welke documenten essentieel zijn voor jouw online onderneming.

Lady Lawyer

Sharon helpt ondernemers met het opstellen van hun juridische fundament. Gespecialiseerd in algemene voorwaarden, privacy-verklaringen en cookie-statements, maar houdt zich ook breder bezig in het ondernemings- en consumentenrecht. Is digital nomad by accident en werkt daardoor met de wereld aan haar voeten. Is verder verslaafd aan kaas en alles met karamel-zeezout, een Instagram stories addict en d/t-taalnazi.
Scroll naar top