Geoblocking: De belangrijkste wijzigingen voor webshops op een rij

We hebben er eerder al over geschreven, maar vandaag treedt de Geoblocking Verordening dan echt in werking. Heel veel gaat er niet veranderen voor webshops, maar just to be sure behandelen we in dit artikel nog even wat je wel dient te wijzigen.

Geoblocking
Wat is geoblocking nu eigenlijk? Geoblocking is het blocken van klanten uit jouw webshop op basis van hun geografische locatie. Dit is bijvoorbeeld wanneer je als Spanjaard niets uit een Nederlandse webshop kunt bestellen omdat je geen Nederland factuuradres hebt. Dit blocken mag vanaf vandaag (3 december 2018) niet meer. In feite wordt het kopen van producten uit buitenlandse webshops vanaf nu dus makkelijker.

Wijzigingen; wat moet jij als Nederlandse webshop wijzigen om aan de geoblocking verordening te voldoen?
Ondanks wat veel webshops nu denken omdat je shoppen makkelijker moet maken, hoef jij je leveringsgebied niet uit te breiden. Jij mag er dus nog steeds voor kiezen enkel in bijvoorbeeld Nederland en Belgie te leveren en je bent niet verplicht buiten je leveringsgebied te leveren. Wat niet mag is het weigeren van een consument op basis van zijn of haar locatie. Jij moet de klant de mogelijkheid bieden om het aangekochte product op te halen in een land waar jij wel levert. Wanneer jij je leveringsgebied beperkt dien je dit tevens heel duidelijk in zowel je shop als algemene voorwaarden op te nemen.

1. Bepaal je levergebied.
2. Vermeld je levergebied duidelijk in je webshop.
3. Vermeld je levergebied duidelijk in je algemene voorwaarden.

Prijsdiscriminatie (het automatisch aanpassen van de prijs op basis van de locatie danwel het ip-adres van jouw klant) is niet toegestaan, prijsdifferentiatie echter wel. Je mag op je Spaanse website, voor een klant uit Spanje, andere prijzen neerzetten dan op je Nederlandse website voor klanten uit Nederland. Je mag ook andere verzendkosten hanteren; verzending naar het buitenland is nu eenmaal daadwerkelijk duurder voor jou als ondernemer dan verzending binnen Nederland. Ook mag je op deze verschillende websites andere betaalmethoden neerzetten. Wat mag dan niet? Een door de klant gekozen betaalmethode weigeren op basis van zijn of haar locatie. Je mag dus geen VISA card van een Spanjaard wijzigen, als je deze methode wel van een Nederlandse consument accepteert.

4. Denk goed na over je betaalmethoden.
5. Maak een duidelijk overzicht van verzendkosten per land waar jij levert.
6. Zorg ervoor dat jouw webshop niet automatisch de prijzen aanpast (prijsdiscriminatie).

Samenhangend met stap 6 mag je klanten ook niet automatisch doorsturen naar de juiste versie van jouw webshop op basis van de locatie of het ip-adres. Een Spaanse consument mag dus niet automatisch op jouw Spaanstalige webshop terecht komen; hij dient zelf expliciet die keuze te maken.

7. Regel een optie dat de klant zelf kan kiezen naar welke versie van de webshop hij wordt geleid.

Conclusie: De geoblocking verordening regelt niet dat jij buiten je leveringsgebied moet gaan leveren, maar wel dat jij buitenlandse consumenten niet mag weigeren. Jouw leveringsgebied moet duidelijk blijken uit de tekst op jouw website en uit je algemene voorwaarden.

 

 

Lady Lawyer

Sharon helpt ondernemers met het opstellen van hun juridische fundament. Gespecialiseerd in algemene voorwaarden, privacy-verklaringen en cookie-statements, maar houdt zich ook breder bezig in het ondernemings- en consumentenrecht.Is digital nomad by accident en werkt daardoor met de wereld aan haar voeten. Is verder verslaafd aan kaas en alles met karamel-zeezout, een Instagram stories addict en d/t-taalnazi.