Nieuwe regelgeving voor online verkopen

Heb jij een webshop, verkoop jij producten via social media of run jij een online platform? Dan krijg je vanaf mei 2022 te maken met de nieuwe regelgeving voor het doen van online verkopen. Als webshop of platformeigenaar dien jij je vanaf dat moment te houden aan een nieuwe vorm van informatieplicht én komen er zes nieuwe regels voor reviews, online marktplaatsen, gepersonaliseerde aanbiedingen, het bieden van gratis online diensten, vergelijkingssites en adverteren met kortingen. Benieuwd wat er precies gaat veranderen en hoe jij je daar nu al op voor kunt bereiden? Lees dan snel verder.

Dat de regels voor webshops en online platformen worden aangepast komt door de nieuwe Europese richtlijnen. Deze richtlijnen zijn opgesteld om de consument zo goed mogelijk te kunnen beschermen bij het doen van een online aankoop. Zoals het er nu naar uitziet zal op 28 mei 2022 deze nieuwe regelgeving ingaan. Maar gelukkig hoef jij als webshophouder of platformeigenaar niet tot mei 2022 te wachten om te voldoen aan deze regels. Wil jij jouw webwinkel of marktplaats alvast inrichten volgens de nieuwe regelgeving voor online verkopen? Dan zijn dit de zes punten waar jij op moet letten.

Dit zijn de zes nieuwe online verkopen regels

1.   Online reviews of beoordelingen

Maak jij gebruik van reviews op jouw webshop of platform? Dan is dit misschien wel de grootste ontwikkeling binnen de nieuwe regelgeving. Vanaf 28 mei 2022 moet er namelijk meer informatie aan potentiële klanten worden verstrekt, zoals:

  • Hoe je controleert of de getoonde recensies van echte klanten zijn die ook daadwerkelijk dat specifieke artikel hebben gekocht;
  • Of je alle gegeven reviews vertoont, zowel de positieve als negatieve;
  • En of jij de personen die een review achterlaten betaalt of een vorm van sponsoring biedt.

Deze nieuwe informatieplicht moet ervoor zorgen dat de consument makkelijker kan oordelen over de betrouwbaarheid van een review. Zo kan hij of zij uiteindelijk een afgewogen beslissing maken om een product wel of niet te kopen.  

2.   Online marktplaats of platform

Heb jij een online marktplaats of platform? Dan bied jij producten aan van andere ondernemers of leveranciers. Met ingang van de nieuwe regelgeving is het voor jou als platformhouder verplicht om aan te geven met wie de consument indirect zaken doet. Geef duidelijk, op bijvoorbeeld de afrekenpagina, aan om wie het gaat, of er wordt gekocht van een ondernemer of particulier en laat zien welke voorwaarden op de overeenkomst van toepassing zijn.

Als online marktplaats of platform heb je vanaf 28 mei 2022, naast een informatieplicht, daarom óók te maken met onderzoeksplicht. Dit betekent dat je vooraf informatie dient op te vragen over de juridische status van de verkoper en de voorwaarden van de externe aanbieders die producten of diensten via jouw platform verkopen.

3.   Gepersonaliseerd aanbod

Wil jij je terugkerende klant of nieuwe websitebezoeker een gepersonaliseerd aanbod doen op basis van bijvoorbeeld een recente aankoop of andere kenmerken die jij van de klant weet? Dan wordt het per mei 2022 verplicht om dit voorafgaand aan een aankoop aan de klant te melden. Je kunt deze informatie weergeven op de betalingspagina.

Let wel op, want zo’n terugkerend aanbod maakt gebruik van tracking cookies. En voor het plaatsen van een tracking cookie heb je een geldige toestemming nodig van de bezoeker. Deze toestemming vraag je door middel van een cookiebanner. Dat was al nodig, maar met de informatieplicht wordt deze regel uitgebreid.

4.   Het bieden van gratis online diensten

Bied jij een ‘gratis’ digitale dienst aan in ruil voor persoonlijke gegevens? Bijvoorbeeld bij het inzetten van een freebie om meer nieuwsbrief-abonnees te krijgen? Ook dan wordt de informatieplicht aangescherpt. Je bent straks namelijk verplicht om de consument meer informatie te verstrekken over de duur van de dienst en hoe de consument zich weer kan uitschrijven van deze dienst. Daarnaast krijgt de consument ook het recht om van de digitale dienst af te zien. Zegt de consument op? Dan ben jij als aanbieder altijd verplicht om de verwerking van persoonsgegevens te stoppen en te verwijderen.  De aangescherpte informatieplicht heeft betrekking op allerlei soorten ‘gratis’ diesten, zoals e-books, hand-outs, toolboxen en trainingen of cursussen.

5.   Een vergelijkingssite

Ook wanneer jij online zoekfuncties, waarbij je producten of diensten vergelijkt, aanbiedt krijg je te maken met nieuwe regels. Zo moet je vanaf mei 2022 vooraf, op het moment dat de gevraagde zoekresultaten worden weergeven, duidelijk maken welke factoren de resultaten van een zoekopdracht bepalen. Je bent dan verplicht om duidelijk aan te geven hoe het resultaat tot stand is gekomen. Wanneer een bedrijf betaalt om een hogere positie te bemachtigen is het jouw plicht om hier eerlijk naar de klant over te communiceren.

6.   Adverteren met kortingen

‘Deze wasmachine was €999 en mag alleen vandaag weg voor maar €399!’ Je kent ze wel, de advertenties en commercials die strooien met torenhoge en soms wat ongeloofwaardige kortingen. Maar met ingang van de nieuwe regelgeving wordt deze manier van adverteren straks een stukje moeilijker. Je mag namelijk niet meer een ‘random’ prijs invoeren bij het geven van korting. Werk jij met ‘van-voor-prijzen’? Dan ben je vanaf 28 mei 2022 verplicht jouw laagste prijs, in de 30 dagen voorafgaand aan de korting, te vermelden. Het blijft wel toegestaan om de officiële adviesprijs te tonen of om de prijs van jouw concurrent ter vergelijking aan te halen.

Wat zijn de consequenties wanneer je deze regels niet toepast?

Ben jij een webshophouder of heb jij een online platform? Dan is het noodzakelijk om per 28 mei 2022 de bovengenoemde nieuwe regelgeving voor online verkopen te hanteren. Doe je dit niet of niet op de juiste manier? Dan mogen zowel de ACM (Autoriteit Consument en Markt) als de AFM (Autoriteit Financiële Markten) jou een boete opleggen. Zo’n boete kan oplopen tot wel 4% van jouw jaaromzet met een maximum van 2 miljoen euro. Ga je opnieuw de mist in? Dan kan het percentage zelfs oplopen naar 10% van jouw jaaromzet. Gelukkig hoef je niet te wachten tot mei 2022 met het nemen van de juiste stappen. Want na het lezen van dit artikel kun je direct aan de slag met het treffen van de juiste voorbereiding!

Let op: afhankelijk van wanneer je dit artikel leest kan deze informatie verouderd zijn. De artikelen op deze website bevatten algemene juridische informatie, maar uitdrukkelijk geen één-op-één advies. Hulp nodig bij jouw specifieke situatie? Neem dan contact met ons op. 

Iris Slabbekoorn

Scroll naar top