Facebook Pixel: van Third party naar First party cookies

Vanaf 24 oktober 2018 gaat Facebook met zijn Facebook Pixel gebruik maken van First Party cookies in plaats van Third Party cookies. In dit artikel leggen we uit wat dat voor gevolgen heeft voor jou als ondernemer die een Pixel heeft geinstalleerd.

Cookies
Cookies zijn kleine stukjes informatie die bij het bezoek van deze website worden meegestuurd aan je browser en vervolgens op de harde schijf of in het geheugen van het apparaat waarmee je mijn website bezoekt worden opgeslagen. Deze cookies zullen geen apparaten beschadigen.

Er wordt een verschil gemaakt tussen Third Party en First Party cookies.
Third Party cookies zijn eigendom van een andere website, een derde partij die gegevens wil verzamelen op jouw website. First Party cookies zijn eigendom van de website waarop deze cookies worden geplaatst.

Facebook Pixel
Met het installeren van een Facebook Pixel op jouw website wordt door Facebook bijgehouden welke pagina’s op jouw website worden bezocht – waarna je vervolgens gerichter kunt adverteren. Facebook doet dit tot nu toe als derde partij op jouw website, waardoor er Third Party cookies worden geplaatst.

Deze cookies worden echter door steeds meer browsers (zoals Safari en Firefox) geblokkeerd. Door deze blokkade kan de pixel in die browsers niet worden geladen, krijgt de pixel verkeerde statistieken en kunnen advertenties niet geoptimaliseerd worden. Ook latere conversies die uit jouw advenrtentie zijn voortgekomen, worden vaak niet goed gemeten, omdat Third Party cookies niet langer dan 24 uur worden opgeslagen als gevolg van Intelligent Tracking Prevention. Retargeting, het hele doel van een Facebook Pixel, werd dus onmogelijk gemaakt. Dit is de reden waarom Facebook vanaf 24 oktober gaat werken met First Party cookies.

Gevolgen
Er zijn hierdoor wel een aantal dingen die jij moet ondernemen wanneer jij een Facebook Pixel gebruikt. Op Facebook zelf hoef je in principe niets te doen; Facebook zorgt ervoor dat de instellingen automatisch veranderen naar First Party cookies. (Wanneer je liever hebt dat dit in de Third Party cookies blijft staan, moet je dit handmatig in de Facebook Business Manager aanpassen.)

Wat je wel dient aan te passen zijn zowel je privacyverklaring als cookiestatement op je website. Je dient met het gebruik van een Pixel te vermelden dat je deze gebruikt in je privacyverklaring. Het doel hiervan is retargeting en je grondslag is een commercieel belang. Je legt hierbij uit dat Facebook hiermee First Party (in plaats van Third Party) cookies plaatst en wat cookies doen. Daarnaast dien je in je privacyverklaring op te nemen dat Facebook doelgroepstatistieken door middel van een cookie verzamelt en je met deze gegevens gerichter advertenties kunt plaatsen. De data die door Facebook wordt verzameld met behulp van deze cookie wordt echter geanonimiseerd doorgegeven. Ook voor de bewaartermijn heeft dit consequenties; de data wordt naar Facebook verzonden zolang er sprake is van deze First Party relatie.

De Facebook Pixel is een vorm van een tracking cookie, waardoor jij ook verplicht een cookiestatement nodig hebt. Hierin vermeldt je dat je gebruik maakt van cookies door het plaatsen van een Facebook Pixel en voeg je nu dus toe dat dit een First Party cookie is. Gebruikers kunnen deze First Party cookies wel nog steeds zelf blokkeren.

Je dient deze documenten aan te passen omdat jij met deze wijziging de verantwoordelijke wordt voor de gegevens die door Facebook worden verzameld en je dit nu dus niet meer op een derde partij af kunt schuiven.

Let op
Wanneer jij gevoelige data verzamelt, dus bijvoorbeeld in de gezondheidssector of financiele sector werkzaam bent en te maken hebt met data-beperkingen, doe je er verstandig aan de instellingen terug te wijzigen naar Third Party cookies om de privacy van jouw klanten optimaal te beschermen.

 

 

 

 

Lady Lawyer

Sharon helpt ondernemers met het opstellen van hun juridische fundament. Gespecialiseerd in algemene voorwaarden, privacy-verklaringen en cookie-statements, maar houdt zich ook breder bezig in het ondernemings- en consumentenrecht.Is digital nomad by accident en werkt daardoor met de wereld aan haar voeten. Is verder verslaafd aan kaas en alles met karamel-zeezout, een Instagram stories addict en d/t-taalnazi.
Scroll naar top